Het nieuwe gereedschap van Blendle

Blendle is niet slechts een verzamelsite met losse artikelen, maar bouwt aan een heus ‘ecosysteem’. Zo is er sinds kort de Blendle-knop waarmee kranten op hun eigen website losse artikelen kunnen verkopen. En, gloednieuw in de ‘toolbox’: Blendle verkoopt nu zelfs abonnementen.

Heel stilletjes, in komkommertijd, verscheen aan het einde van de zomer van 2015 ineens een oranje knop op de website van Vrij Nederland. ‘Doorlezen met Blendle’, zegt die knop, onder de eerste twee alinea’s van een VN-artikel. Wie al is ingelogd op Blendle, betaalt door te klikken meteen via zijn ‘Blendle-portemonnee’, en kan het artikel verder lezen. Wie niet is ingelogd, wordt gevraagd dit te doen, of zich als nieuwe gebruiker te registeren. Een nieuweling krijgt het gebruikelijke welkomstgeld (2,50 euro), en kan daarmee meteen het VN-artikel kopen.

De Blendle-button die lezers op de website van Vrij Nederland te zien krijgen.
De Blendle-button die lezers op de website van Vrij Nederland te zien krijgen.
Er wordt weinig ruchtbaarheid gegeven aan de nieuwste vinding van Blendle. Gewoon, een handig foefje voor Vrij Nederland. Hier en daar wordt er een tweetje aan besteed, Alexander Klöpping zet de button weg als ‘een beetje een hobby-project’. Over tot de orde van de dag.

Maar stel je voor: de oranje knop verschijnt op de website van The New York Times, die miljoenen bezoekers heeft. ‘Doorlezen met Blendle’ leidt dan mogelijk dagelijks tot duizenden nieuwe Blendle-registraties. Zo zou dat ‘hobby-projectje’ best iets heel groots kunnen veroorzaken. “Op de site van New York Times is met losse artikelverkoop per dag waarschijnlijk meer te verdienen dan aan heel Blendle Nederland”, zegt Blendle-baas Marten Blankesteijn.

Van verzamelsite naar universeel betaalsysteem

Met de knop bouwen Blendle-oprichters Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn verder aan hun ‘ecosysteempje’ waarin gebruikers met één klik kunnen betalen voor journalistiek. “Om de verkoop van losse artikelen makkelijk te maken, kwamen we twee jaar geleden niet verder dan dat we al die artikelen dan maar zelf verzamelden, op één site zetten, en er een betaalsysteem aan koppelden”, zegt Blankesteijn in het nieuwe Blendle-kantoor.

De krappe ‘hokken’ in de Utrechtse Jaarbeurs zijn verruild voor een enorme omgebouwde kantoorruimte in Hoog Catharijne, met een ‘vergader-huiskamer’, ‘chill-werkplekken’ en een heuse kantine met tafelvoetbal en rijk gevulde fruitschalen. Met de onbewerkte betonnen vloeren, de hoge concentratie avocado’s, en de steigerhouten tafels doet het denken aan een hipster-koffietent.

Lees verder bij nieuwejournalistiek.nl