Een webwinkel is altijd open.

,

Gepubliceerd in dagblad Trouw 17 december, 2011

Steeds meer mensen beginnen vanaf hun zolderkamer een winkeltje. Het hebben van een online shop wordt echter behoorlijk onderschat. “Je kunt geen bordje ophangen ‘gesloten wegens vakantie’.”

Nog voordat Moniek van der Velden (43) ‘s ochtends aan haar werkdag begint, heeft ze al producten verkocht. “In mijn online winkel kopen de meeste mensen ‘s avonds, als ik al lang breeduit op de bank lig”, zegt ze in het kleine kantoortje in Utrecht dat tegelijk dienst doet als opslagruimte en etalage. Voorheen verhuurde Van der Velden, die zelf boven het kantoor woont, de ruimte aan een afhaalrestaurant. Toen de ruimte vrij kwam, besloot ze hem zelf te gebruiken.

“Alle mogelijkheden heb ik de revue laten passeren. Wat zou de meest ideale constructie zijn om een goedlopend bedrijf op te bouwen ik heb drie kinderen te onderhouden en tegelijkertijd veel vrijheid te hebben?”

Een webshop leek de perfecte oplossing. Van der Velden dacht eerst aan afslankproducten of persoonlijke verzorging, maar toen viel haar oog op wielerkleding. “Ik fiets al jaren fanatiek, het hinderde mij dat de keuze in fietskleding voor vrouwen beperkt is. Die broekjes en shirtjes in de doorsnee fietswinkel zijn vaak helemaal niet leuk. Daar moet een markt voor zijn, dacht ik.” Sinds twee jaar heeft Van der Velden een eigen webshop in Italiaanse fietskleding, ActualBikeWear.nl.

Het aantal webshops in Nederland is de afgelopen jaren enorm gestegen. Volgens de Kamer van Koophandel zijn er ongeveer twintigduizend webshops in Nederland, in 2008 waren het er nog tienduizend. Tien jaar geleden werden vooral reizen, boeken, cd’s en games op intenet verkocht, zegt Wijnand Jongen, voorzitter van de branchevereniging Thuiswinkel.org.

Sinds ongeveer drie jaar signaleert Jongen een nieuwe trend: kleding en zogenaamde nicheproducten. “De nichewebshops bieden een groot assortiment op een specialistisch gebied, zoals kraaltjes, glazen bakjes, sokjes en kandelaars. Internet is hier bij uitstek geschikt voor.”

Volgens de theorie van de long tail (lange staart) kun je via internet namelijk heel kleine doelgroepen met specifieke behoeften veel effectiever bedienen dan met een fysieke winkel, omdat je niet regiogebonden bent. Het aantal consumenten van deze nichebedrijfjes zou bovendien relatief groot zijn, want hoe specifieker het product, hoe minder concurrenten.

Het internetbedrijf Winkeltje.nl merkte dat veel mensen die een webshop willen opzetten, eigenlijk nauwelijks iets van websites of internet af weten. Om hen te helpen, verkoopt Winkeltje.nl kant en klare webshops, waar de ondernemers alleen nog hun producten in hoeven te zetten. “We hebben twee categorieën klanten”, zegt een woordvoerder. “Mensen die al een offline winkel hebben en diezelfde producten nu ook online willen verkopen, en vrouwen die iets aanbieden wat met hun hobby of passie te maken heeft. Dit zijn vaak bedrijfjes in kleding, sieraden, interrieur. Deze vrouwen werken parttime of zitten thuis en willen vanuit huis iets bijverdienen.”

De groei mag dan enorm zijn, er zijn ook veel webshops die het niet redden. Het runnen van een webwinkel wordt enorm onderschat, zegt voorzitter Jongen van de branchevereniging. Hij schat dat ongeveer 10 procent van de beginnende webshops binnen een jaar weer ten onder gaat. Volgens cijfers van de Kamer van Koophandel stopte in 2010 bijna 20 procent van het totaal aantal webshops. Misschien waren het er nog wel meer, want niet iedereen die stopt met zijn bedrijf schrijft zich uit bij de Kamer van Koophandel.

Van der Velden pakte het serieus aan: ze deed marktonderzoek, schreef een businessplan, volgde een seminar bij de Kamer van Koophandel. “Ik heb een half jaar voorbereidingstijd genomen. Mijn vaste baan in de communicatie zegde ik op. Dat was een risico, maar ik was toe aan iets nieuws.”

Ze benaderde leveranciers van Italiaanse merken die ze zelf mooi vond en wist ze met haar gedetailleerde plannen te overtuigen met haar in zee te gaan. “Ik heb geluk, want ik hoor nu van veel leveranciers dat ze geen zaken meer doen met webshops. Het is voor hen riskant, want ze weten vaak niet wat voor vlees ze in kuip hebben. Iedereen kan immers een webwinkel opzetten. Door de wildgroei zijn er steeds meer leveranciers met slechte ervaringen. Exclusieve merken willen niet geassocieerd worden met lelijke webwinkels en slechte service.”

“Veel mensen denken dat ik het er maar een beetje bij doe”, zegt Van der Velden. “Maar het is een fulltime baan met een volwaardig salaris. Ik doe bestellingen bij de leveranciers, ik ontvang vertegenwoordigers die de nieuwe collectie laten zien, ik maak nieuwsbrieven, zet nieuwe producten op de site, ik maak bannertjes om aanbiedingen aan te kondigen, beantwoord vragen van klanten en doe bestellingen op de post.”

Van der Velden levert ook teamkleding. “Die opdrachten haal ik binnen door te netwerken. Ik hou me bezig met social media en bij wedstrijden en evenementen deel ik flyers uit. Dat werpt zijn vruchten af. Ik zie het aantal bezoekers op de site stijgen en komend jaar rijden zelfs de deelnemers van de Classico Giro Utrecht in shirtjes die door mij worden geleverd.”

De zaken gaan goed voor Van der Velden. Het eerste jaar was haar omzet nog ‘mager, maar voldoende’, in het tweede jaar is de omzet in sommige maanden ten opzichte van het jaar daarvoor zelfs verdrievoudigd. De klanten kopen via internet, maar komen ook steeds vaker naar haar kantoor op afspraak. “In het begin stonden de klanten zich hier gewoon tussen de dozen om te kleden. Ik had nog geen paskamer, en niets uitgehangen. Maar de mensen waren blij dat ze konden komen kijken en passen. In fietswinkels verkoopt men liever een fiets van duizend euro, en is men niet geïnteresseerd in klanten die ‘alleen maar’ een shirtje willen kopen. Er komen zelfs mensen helemaal vanuit Groningen.”

Sinds Van der Velden haar webwinkel heeft, is ze alleen nog in Nederland op vakantie geweest. Op de camping, met de laptop. “Je kunt op een website geen bordje ophangen ‘gesloten wegens vakantie’, internet is altijd open. Ik probeer me te onderscheiden van concurrenten door goede, snelle service. Ik reageer altijd meteen op mailtjes en heb alles op voorraad. Vandaag besteld is morgen in huis, beloof ik. Dan kan ik dus niet zomaar weg.”